Geïnspireerd door John & Yoko: Recensie Oscargenomineerde kortfilm 'War Is Over!'

RRoos Verhoeven 16 januari 2024 10:05

De Oscargenomineerde korte animatiefilm 'War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko' brengt een tijdige boodschap van menselijkheid tegen de achtergrond van actuele oorlogen. De film benadrukt de verbinding tussen soldaten aan weerszijden van het strijdveld.

De setting en de relevantie van 'War is Over!'

De 11 minuten durende onafhankelijke film 'War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko' toont een alternatieve Eerste Wereldoorlog waarin een geheime schaakpartij wordt gespeeld over vijandelijke linies. Hierbij speelt een heldhaftige postduif een cruciale rol, die de schaakbewegingen over het slagveld levert. Deze tijdige boodschap van menselijkheid en verbinding is bijzonder relevant tegen de achtergrond van de huidige oorlogen in Oekraïne en Gaza.

Dave Mullins, een alumnus van Pixar, is het brein achter de film 'War Is Over!'. Na het verlaten van Pixar op zijn 20e in 2021, richtte Mullins ElectroLeague op, een bedrijf voor realtime-animatie. De film is geanimeerd door Wētā FX Limited, een Nieuw-Zeelandse studio die bekend staat om zijn hoogwaardige visuele effecten. Het project werd uitvoerend geproduceerd door Sean Ono Lennon, de zoon van de muzikale legendes John Lennon en Yoko Ono.

De muzikale inspiratie

De film 'War Is Over' is geïnspireerd door het populaire protestlied 'Happy Xmas (War Is Over)' van John Lennon en Yoko Ono. Dit lied wordt al jaren gebruikt als een jaarlijkse vredesboodschap. Net als het lied bevat de film een anti-oorlogsboodschap, die nog eens wordt versterkt door het gebruik van schaken als metafoor voor de menselijke connectie tussen soldaten aan weerszijden van het slagveld.

De strategische schaakpartij in 'War Is Over' is meer dan een spel. Het dient als een krachtige metafoor voor menselijke communicatie en connectie, zelfs in de meest vijandige omstandigheden. Het idee om schaken te gebruiken kwam voort uit een discussie over de Kerstbestanden van de Eerste Wereldoorlog, waar spontane verbroedering en uitwisseling van gevangenen plaatsvond tussen de twee kampen. Dit onderstreept de mogelijke gemeenschappelijkheid die soldaten aan weerszijden van het strijdveld kunnen hebben.

De visuele inspiratie

Het unieke visuele ontwerp van 'War Is Over' is sterk beïnvloed door twee bekende illustratoren: J.C. Leyendecker en Norman Rockwell, die beiden het vroege 20e-eeuwse ontwerp met hun respectievelijke art deco en fotorealistische stijlen belichaamden. Mullins, die schilderkunst heeft gestudeerd, leidde de visuele look, wat resulteerde in een levendige weergave van karakters en omgevingen die de toeschouwer meesleept in de alternatieve Eerste Wereldoorlog.

De muzikale climax

Het iconische lied 'Happy Xmas (War Is Over)' van John Lennon en Yoko Ono speelt op het hoogtepunt van de film, waardoor de vredesboodschap nog krachtiger wordt uitgedragen. Thomas Newman, de favoriete componist van Mullins, heeft de sfeervolle en opbeurende score voor de film gecomponeerd. Hij was van mening dat het lied op zichzelf moest staan en niet vermengd moest worden met de score, waardoor het een krachtig, losstaand element in de film werd.

3.5/5

Afbeelding: 'War is Over', IMDb