Recensie 'Bad Boys: Ride or Die' (2024)

DDavid Meijer 9 juni 2024 12:20

Bad Boys: Ride or Die, het vierde deel in de franchise, is een aangemanem verrassing met spannende actie, sterke humor en een boeiende verhaallijn. Hoofdrolspelers Will Smith en Martin Lawrence leveren nog steeds geweldige prestaties en de regisseurs, Adil El Arbi en Bilall Fallah, maken indruk met hun dynamische en inventieve regie.

De populariteit van de Bad Boys-franchise

Het vierde deel van de Bad Boys-franchise blijft onverminderd populair. Met hoofdrolspelers Will Smith en Martin Lawrence als Miami-drugsdetectives Mike Lowrey en Marcus Burnett, blijft de serie na 25 jaar en verschillende sequels nog steeds een grote hit. De films hebben de standaard kwaliteitsboog van sequels niet gevolgd, waarbij de eerste film uit 1995 gevolgd werd door de teleurstellende Bad Boys II in 2003. Zeventien jaar later leverde Bad Boys For Life echter iets veel leukers en boeienders.

Bad Boys: Ride or Die zet de trend van de vorige film voort door enkele van de meer uitgesproken en soap-achtige elementen te behouden. Hoewel het in eerste instantie lijkt alsof sommige van de belangrijkste ontwikkelingen uit Bad Boys For Life hier niet relevant zullen zijn, blijkt uit het script van Chris Bremner en Will Beall dat zij slim de aandacht op Lawrence en Smith houden voordat ze plaats maken voor nieuwe toevoegingen. Het lijden van Mike en Marcus leidt uiteindelijk tot de hulp van Rita (Paola Núñez), Kelly (Vanessa Hudgens) en Dorn (Alexander Ludwig) uit Bad Boys For Life.

Een andere interessante ontwikkeling in Bad Boys: Ride or Die is de introductie van een emotioneel element, iets dat tot nu toe ontbrak in de serie. Er is een vader-zoon relatie tussen de personages Mike en Armando (Jacob Scipio). Armando is de zoon die Mike nooit kende en die opgroeide als een slechterik die probeerde Mike te vermoorden, maar nu verlossing zoekt. De interactie tussen deze personages in Ride or Die geeft de film een emotionele diepte die eerder ontbrak.

Energieke en aangename filmervaring

Het is waar dat Bad Boys: Ride or Die een aantal cheesey dialogen heeft en dat sommige grappen hun doel missen. Maar over het algemeen is er veel om van te genieten in deze film. De energie is aanstekelijk en de film straalt plezier uit. Er is een bereidheid om het groot en vet te doen, en deze bereidheid komt goed over op het grote doek.

Opmerkelijke regie van Adil & Bilall

Regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah, ook bekend als Adil & Bilall, hebben indruk gemaakt met hun regie van Bad Boys: Ride or Die. Ze voegen hun eigen flair toe aan de film, terwijl ze de overdreven, wervelende stijl voortzetten die Michael Bay in de eerste twee films van de serie had gevestigd. Ze zijn in staat om de camera in constante beweging te houden, waardoor de film een gevoel van dynamiek en energie krijgt. Het is hun creativiteit en energie die de film naar een hoger niveau tillen.

7.5/10

Afbeelding: 'Bad Boys: Ride or Die', TMDB