Recensie bioscoopfilm 'IF' (2024)

RRoos Verhoeven 13 mei 2024 18:03

'IF', de nieuwe film geregisseerd door John Krasinki, is een hartverwarmende fantasie-komedie over een jong meisje Bea dat de gave krijgt om denkbeeldige vriendjes te zien en helpt om deze fantasiefiguren te herenigen met hun scheppers.

Bea en Cal: een bijzonder team

IF, de nieuwste film van de acteur-regisseur John Krasinski, bekend van The Office en Jack Ryan, vertelt het verhaal van een jong meisje, Bea, die onverwacht de mogelijkheid krijgt om verbeeldingsvrienden, beter bekend als IFs, te zien. Deze IFs zijn door kinderen achtergelaten nadat ze hen hebben geholpen. Bea ontdekt dat haar volwassen buurman, Cal (gespeeld door Ryan Reynolds, bekend van Deadpool), dezelfde superkracht heeft. Samen bundelen ze hun krachten om de IFs te herenigen met hun scheppers. Het is een eenvoudige, lineaire vertelling zonder veel plotwendingen, maar toch boordevol charme en nostalgie.

Sterrencast brengt fantasiefiguren tot leven

De film kan rekenen op een indrukwekkende cast, met Cailey Fleming in de hoofdrol als Bea en Ryan Reynolds als Cal. Daarnaast lenen verschillende bekende acteurs hun stem aan de diverse IFs, waaronder Steve Carell, Emily Blunt, Matt Damon, George Clooney, Bradley Cooper en Keegan-Michael Key. Hoewel deze acteurs voornamelijk kleinere ondersteunende rollen spelen, zorgen hun unieke stemmen ervoor dat elk personage zich onderscheidt van de rest.

Relatiedynamiek in de spotlight

In IF wordt dieper ingegaan op de dynamiek tussen de verschillende relaties, zoals die tussen Bea, Cal en de IFs. De film weet een mooie balans te vinden tussen luchtige momenten en emotionele hoogtepunten, wat de belangrijkheid van deze relaties in de film benadrukt. De film streeft ernaar het publiek een warm en nostalgisch gevoel te geven, met name tijdens de herenigingsscènes, en slaagt daar over het algemeen ook in.

Ondanks zijn eenvoudige verhaallijn, slaagt IF erin om een mix van plezier, nostalgie en oprechte emoties te leveren. Het moedigt kijkers aan om de fijnheid van de kindertijd te herontdekken en vast te houden, zelfs als volwassenen. Hoewel de film enige kleine gebreken heeft, zoals een soms wat gehaaste verhaalvertelling, wordt dit ruimschoots goedgemaakt door de familievriendelijke avonturen en de emotionele oprechtheid die de film biedt.

7.5/10