Recensie bioscoopfilm 'Laatste Ronde' (2024)

KKees van den Berg 20 mei 2024 09:16

'Laatste Ronde' is het filmvervolg op 'Ventoux', waarin vier jeugdvrienden een emotionele reis van herstel en confrontaties aangaan terwijl ze een oud Vlaams pand verbouwen. Dit drama ontplooit een reeks conflicten tegen het decor van een rustige verbouwing, het verstrijken van de tijd en de onvermijdelijke realisatie van hun sterfelijkheid.

Hereniging leidt tot conflicten

Tien jaar na hun emotionele fietstocht naar Mont Ventoux komen de jeugdvrienden André, Bart, David en Joost weer samen. Deze keer wagen ze zich aan een aanzienlijk groter avontuur: het verbouwen van een oud Vlaams pand. Dit project, vol met zowel komische bouwongelukken als serieuze momenten, dient als een katalysator voor een reeks kleinere en grotere conflicten. De verbouwing dwingt hen om zowel oud zeer als de realiteit van hun eigen sterfelijkheid onder ogen te zien.

'Laatste Ronde' dient als het filmvervolg op 'Ventoux' uit 2015. Het scenario is geïnspireerd op de roman 'Ferrara' van Bert Wagendorp, die in 2017 werd gepubliceerd. Wagendorp werkte samen met Boris Paval Conen en Nicole van Kilsdonk om het scenario te herschrijven en zo een op zichzelf staand verhaal te creëren in de Vlaamse klei. Hoewel het mogelijk is om de film te begrijpen zonder 'Ventoux' te hebben gelezen of gezien, is het kennen van de personages uiteraard een voordeel.

Verdieping in onderlinge relaties en levensrealiteiten

In tegenstelling tot de voorganger 'Ventoux', gaat 'Laatste Ronde' dieper in op de complexe onderlinge relaties tussen de mannen. Dit komt tot uiting in hun gesprekken over geldproblemen, bouwongelukken, toekomstdromen en uiteindelijk de onvermijdelijke eindigheid van het leven. De film slaagt erin deze zware thema's op een ontspannen tempo te vertellen, zonder dat het verhaal traag of langdradig aanvoelt. Het rustige tempo zorgt voor een aangename kijkervaring, waarbij de kijker de tijd krijgt om de boodschap van de film te absorberen.

7/10

Afbeelding: 'Laatste Ronde' via September Film