Recensie: 'Farang' zet de toon voor actiefilms in 2024

DDavid Meijer 4 januari 2024 09:14

De spannende nieuwe actiethriller 'Farang' doorbreekt de verwachtingen en zet de toon voor actiefilms in 2024. Deze film vol actie, emotionele diepgang en memorabele vechtscènes is de standaard waaraan alle komende actiefilms zullen worden gemeten.

Een kenmerk van Farang is de perfecte synchronisatie van camerabewegingen met de actie, evenals de vloeiende choreografie die wordt uitgevoerd door een voormalig nationaal kampioen kickboksen. Het resultaat is een bijzonder meeslepende ervaring. De actiescènes zijn uitstekend en wreed, met vechtscènes die in de eerste helft van de film spaarzaam worden ingezet, en daarna grootschalig in de tweede helft.

Synopsis Farang

In Thailand bouwt Samir (Nassim Lyes) een prachtig leven op met zijn vrouw, Mia (Loryn Nounay) waar ze samen een kind opvoeden en geld sparen om land te kopen om een restaurant te beginnen. Maar de wetten van Thailand en een machtige projectontwikkelaar belemmeren hun plannen waardoor Samir in een gevaarlijke situatie belandt terwijl hij probeert de droom van zijn gezin te realiseren.

Actiescènes in Farang

Regisseurs Gens en Poyer hebben gebruikgemaakt van pre-viz, een techniek waarbij actiescènes shot-voor-shot worden uitgepland en gefilmd als een live-action-storyboard voor de eigenlijke opname.

De finale is adembenemend, eindeloos creatief en geaard, wat het geweld nog intenser maakt terwijl het toeneemt in de beperkte ruimte van een lift. De verandering in choreografie en filmstijl van de gang naar de lift geeft de scène nieuw leven, terwijl Samir zich beweegt van veel ruimte om zijn vele tegenstanders neer te halen naar zeer weinig ruimte.

Met zijn sterke verhaallijnen, diepe emotionele diepgang en memorabele vechtscènes zet Farang nieuwe standaarden voor komende actiefilms en is de film volgens ons zeker het kijken waard.

Afbeelding: 'Mayhem!', TMDB