Recensie 'Madame Web': Een terugkeer naar slechte superheldenfilms

KKees van den Berg 19 februari 2024 12:32

Madame Web is Sony's nieuwste poging om de rechten op haar Spider-verse van Marvel-personages te behouden, wordt geplaagd door dezelfde problemen die superheldenfilms in het verleden hadden. De film zit vol met clichés en stereotypen die typerend waren voor het genre in 2003, het jaar waarin de film zich afspeelt.

Sony's poging om Spider-verse te behouden

Madame Web, met Dakota Johnson als de jonge vrouw met geheime spinnenkrachten die ongemakkelijk door de tijd heen en weer springt, is Sony's nieuwste uitdrukking van haar Spider-verse Marvel-personages. De film lijkt een spiegel te zijn van de problemen waarmee superheldenfilms in het verleden geconfronteerd werden, met name in het jaar 2003, de periode waarin de film zich afspeelt. Het plot, dat draait rond een tijdreizend personage met de gave om de toekomst te zien, lijkt een metafoor te zijn voor de evolutie van het superheldenfilmgenre.

Reflectie van vroege superheldenfilms

Het lijkt erop dat we vergeten zijn hoe slecht superheldenfilms vroeger waren. Madame Web roept herinneringen op aan een tijd waarin superheldenfilms vaak niet de kwaliteit hadden die we nu van het genre verwachten. De grote filmstudio's hadden toen vaak geen idee hoe ze de verhalen op een goede manier konden omzetten in film. Madame Web is een directe reflectie van deze tijd, vol met de clichés en stereotypen die typerend voor het genre waren in de vroege jaren 2000.

Universele tekortkomingen van het superheldengenre

Ondanks de bekwame regie van S.J. Clarkson, die bekendheid verwierf door haar werk aan Marvel's Jessica Jones, en de inzet van actrice Dakota Johnson, is Madame Web niet geslaagd in het overbrengen van het heroïsche avontuur dat fans van het genre verwachten. De film heeft veel van de universele tekortkomingen die superheldenfilms vaak kenmerken. Dakota Johnson levert een prestatie die typisch lijkt te zijn voor een jonge acteur in Hollywood die een superheldenfilm 'moet' doen.

Het personage Cassie, gespeeld door Dakota Johnson, is een typisch voorbeeld van oppervlakkige karakterontwikkeling die vaak in superheldenfilms te vinden is. Haar verhaallijn, die draait om haar onvermogen om met mensen om te gaan vanwege haar opvoeding in een pleeggezin, wordt in de film slechts minimaal uitgewerkt. Aan het einde van de film is haar karakter amper ontwikkeld, wat bijdraagt aan de algemene teleurstelling over de film.

1.5/5