Recensie 'Mothers' Instinct' (2024): een fragiele vriendschap getest door tragedie

RRoos Verhoeven 11 mei 2024 10:38

'Mothers' Instinct', een Engelse remake van een Brusselse film uit 2018, test de vriendschap tussen twee vrouwen tegen de achtergrond van jaren '60 suburbia in Amerika. Hoofdrollen worden vertolkt door Jessica Chastain en Anne Hathaway, die hun karakters door een emotioneel geladen mix van schuld, rouw en paranoia leiden.

Tragedie test vriendschap in de jaren '60

Tegen het decor van de Amerikaanse jaren '60, met zijn glanzende auto's, perfect onderhouden gazons en witte hekjes, genieten Alice (gespeeld door Jessica Chastain) en Celine (Anne Hathaway) van een hechte vriendschap. Ondanks de oppervlakte van hun ideale huishoudelijk leven, komt hun band onder druk te staan als er een tragedie plaatsvindt. Hun dynamiek verandert en wordt doordrenkt met schuld, rouw en paranoia, waardoor het verhaal een intense draai krijgt.

Hoewel de originele regisseur, Olivier Masset-Depasse, was gepland om ook deze remake te regisseren, moest hij het project verlaten. Cinematograaf Benoit Delhomme, die de visuele stijl van de film verzorgde, pakte de kans om zijn regiedebuut te maken. Hij hield het dicht bij het origineel, dat op zijn beurt weer gebaseerd is op een roman van Barbara Abel.

Tragisch ongeval zet het verhaal in beweging

De film opent met een ongemakkelijke toon, waarin Celine (Hathaway) vredig bloemen plukt in haar zonnige tuin, terwijl Alice (Chastain) haar vanachter de gordijnen gadeslaat. Het rustige tafereel wordt abrupt onderbroken wanneer Celine's zoon Max een tragisch ongeluk krijgt, en dit zorgt voor een dramatische wending in het verhaal. De impact van deze tragedie op de vriendschap tussen de vrouwen en hun persoonlijke levens vormt de kern van het drama.

Vermoedens en paranoia drijven plot

In de nasleep van de tragedie begint Alice te vermoeden dat Celine andere motieven heeft. Echter, haar eigen mentale gezondheidsgeschiedenis maakt het moeilijk voor haar om haar man Simon (Anders Danielsen Lie) te overtuigen van haar zorgen. Dit brengt een spannende plotwending in het verhaal, waarin beide vrouwen worden gedreven tot het randje van waanzin door hun intense gevoelens van rouw, schuld en paranoia.