Recensie Netfilx-serie 'The 8 Show' (2024)

RRoos Verhoeven 20 mei 2024 17:02

The 8 Show, een opwindende Netflix K-drama gebaseerd op de manga Money Game, kende deze week haar release op Netflix. Hoewel de serie spannend en intrigerend begint, verandert het in een rommelige vertoning vol onnodige geweld- en martelscènes. Dit is onze recensie van seizoen 1.

Het spannende concept van The 8 Show

The 8 Show s gebaseerd op de manga Money Game en volgt 8 deelnemers die meedoen aan The 8 Show. Ze krijgen een exorbitante prijzenpot alleen al voor het doorbrengen van hun tijd in een 8-laags studio. Maar er is één regel: moord is niet toegestaan. Echter, naarmate er verborgen regels opduiken, verandert het spel in een strijd om te overleven en het eigen hebzucht te beheersen in het gezicht van onbeperkt geld.

Het K-drama begint met een artistieke stijl, compleet met metaforen en een grimmige belichting die typerend is voor de jaren '90. Deze stijl onderscheidt de achtergrondverhalen van de deelnemers van het spel. Het heeft iets weg van het dromerige esthetiek van Wong Kar Wai. Gezien de overvloed aan K-drama's tegenwoordig, moeten netwerken hun uiterste best doen om op te vallen.

Vanaf dat moment gaat het echter ietsje bergafwaarts. Wat begint met veel potentie, verandert in een rommelige vertoning omdat The 8 Show erop gebrand is het publiek, net als het fictieve publiek van het spel, te blijven shockeren. De gewelddadige scènes worden steeds creatiever in lijn met de regels van het spel, maar dat is niet het probleem. Het échte probleem zijn de onnodige, langdurige scènes van geweld en martelingen.

De acterus stelen de show

Het zijn de acteurs die toegewijd zijn aan hun rollen en niet bang zijn om lelijk over te komen en die ons tot het einde toe gekluisterd houden aan het scherm. The 8 Show begint met 8 zeer generieke archetypen zoals de zielige, de vechter, de slimme, de besluiteloze, de vriendelijke, de crimineel, de logische en de verwende rot. Maar naarmate het verhaal zich ontvouwt, beginnen we meer van hen te zien terwijl al hun lagen worden afgepeld. Ze worden complex en gecompliceerd, wat bijdraagt aan het conflict.

7/10

Afbeelding: 'The 8 Show', TMDB