Recensie Netflix-film 'Mea Culpa' (2024)

KKees van den Berg 23 februari 2024 15:23

Tyler Perry maakt gebruik van zijn deal met Netflix om zijn vertelkracht aan een groot publiek te tonen, waarbij hij zijn bekende mix van comedy en melodrama combineert met andere genres. Met 'Mea Culpa' zet Perry een spannende, 80's-stijl erotische thriller neer met zijn herkenbare stijl. Maar past deze bijzondere combinatie van genres?

Tyler Perry mixt genres in 'Mea Culpa'

In 'Mea Culpa' zien we een duidelijke knipoog naar de erotische thrillers van de jaren 80, maar wel met de herkenbare Tyler Perry flair. De plot, waarin een advocaat valt voor haar cliënt die verdacht wordt van moord, roept herinneringen op aan films als 'Jagged Edge'. Perry slaagt erin om deze klassieke trope een frisse draai te geven, maar of deze combinatie voor iedereen zal werken, blijft de vraag.

Complex web van personages in 'Mea Culpa'

In 'Mea Culpa' wordt Kelly Rowland opgevoerd als Mea Harper, een advocaat die de mogelijk schuldige kunstenaar Zyair Malloy verdedigt. Maar dit is meer dan alleen een misdaadthriller. Perry introduceert een web van complexe familierelaties, wat een extra dimensie aan het verhaal geeft. De moeder van Mea's echtgenoot, de officier van justitie die haar cliënt vervolgt - iedereen lijkt een verborgen agenda te hebben. Deze complexiteit draagt bij aan de spanning en het drama van de film, maar kan voor sommige kijkers wellicht te overdreven aanvoelen.

Gebrek aan chemie in 'Mea Culpa'

Onderdeel van het verhaal is een sensueel kat-en-muisspel tussen Mea en Zyair. Helaas ontbreekt de chemie tussen Kelly Rowland en Trevante Rhodes. De dialogen komen over als geforceerd, en de muziekscore, ondanks de pogingen om erotisch geladen spanning te creëren, levert niet het gewenste effect op. Voor een film die pretendeert een erotische thriller te zijn, is dit een duidelijk minpunt.

'Tyler Perry's Mea Culpa' is niet voor iedereen. Terwijl sommigen het misschien af zouden doen als goedkope pulp, valt er iets te zeggen voor een filmmaker die precies begrijpt wat zijn publiek verlangt. Perry heeft een loyale fanbase opgebouwd die zijn unieke stijl waardeert en die ongetwijfeld zullen genieten van deze film tijdens een rustige avond op de bank. Of de film je nu bevalt of niet, Perry's durf om genres te mixen wordt gewaardeerd.

3/5

Afbeelding: 'Mea Culpa', TMDB