Recensie Netflix-film 'Rebel Moon' (2023) van Zack Snyder

DDavid Meijer 23 december 2023 14:33

Zack Snyders Netflix-film 'Rebel Moon' maakt indruk met zijn visueel spektakel, maar wekt geen emotie op door het gebrek aan een goed verhaal en boeiende karakters. De film die oorspronkelijk bedoeld was als een Star Wars-project mist drama, charme en persoonlijkheid.

Fantastische sets, maar geen verhaal

Ondanks het visueel indrukwekkende decor en de grandioze kostuums voelt Rebel Moon aan als een film die op zoek is naar een verhaal. Er is een duidelijk gebrek aan goede karakters en emotie die de kijker kunnen raken. De film is een deel één, met de ondertitel 'A Child of Fire ', wat suggereert dat het echte spektakel wellicht in het volgende deel zal komen. Echter suggereren de constante gemiste kansen in de film anders.

Rebel Moon had potentie. Snyder had het idee oorspronkelijk gepresenteerd aan Lucasfilm als een Star Wars-project. Hoewel het project door Lucasfilm werd afgewezen besloot Snyder de film toch te maken. Hij maakte de film voor Netflix en veranderde niet veel meer dan een paar namen. Het vertrouwen en de vasthoudendheid van Snyder zijn daarmee wel bewonderenswaardig, ondanks de twijfelachtige resultaten van zijn films.

Rebel Moon opent op een manier die doet denken aan Star Wars, met een vertelling van Anthony Hopkins die de achtergrond schetst van de 'Mother World', een planeet van decadente koningen en koninginnen die al hun resources hebben opgebruikt en nu hun keizerlijke dreadnoughts de verre ruimte in sturen om te gaan mijnen op andere werelden en deze te plunderen. Hoewel deze opening indrukwekkend had kunnen zijn, voelt het in plaats daarvan erg cliché.

Verhaal gebaseerd op The Seven Samurai

Het verhaal van Rebel Moon is gebaseerd op Akira Kurosawa's 'The Seven Samurai', een plot dat al eerder is gebruikt in films zoals 'The Magnificent Seven' en 'A Bug’s Life'. Hoewel dit een stevig en vertrouwd uitgangspunt is, voelt het in Snyders handen weinig inspirerend. De film mist diepgang ondanks de interessante personages en de verschillende planeten waar ze naartoe reizen om hun champions te rekruteren.

Weinig actie, veel slowmotion

Ondanks de hoge verwachtingen bevat Rebel Moon weinig actiescènes. En wanneer er dan ewl actie is, wordt het gefilmd in de super slowmotion waar Snyder zo van houdt. Hoewel deze stijl in zijn vorige films zoals 300 enigszins werkte, maakt het overmatige gebruik van slowmotion de gevechten in Rebel Moon minder indrukwekkend en verrassend. Alles begint er hetzelfde uit te zien en zelfs Sofia Boutella, een voormalige danseres die eerder boeiend was in films als Kingsman: The Secret Service en Climax, lijkt in handen van Snyder op een generiek personage.

Visueel indrukwekkend, maar onbevredigend

Hoewel de film op veel gebieden tekortschiet verdient Snyder wel enige erkenning voor de visueel indrukwekkende omgevingen en het fascinerende design van de verschillende wezens in de film. Van de menselijke spin tot de lichtgevende, tentakelvormige parasiet, de visuele effecten zijn zonder twijfel een sterk punt van de film. Dit maakt de teleurstelling echter juist des te groter wanneer de meeste scènes in de film in elkaar zijn gezet met weinig drama of interessante conflicten.

2.5/5

Afbeelding: 'Rebel Moon - Part One: A Child of Fire', TMDB