Recensie Netflix-serie 'Avatar: The Last Airbender'

RRoos Verhoeven 22 februari 2024 14:05

Netflix' langverwachte live-actionversie van 'Avatar: The Last Airbender' maakt de hoge verwachtingen helaas niet waar, ondanks enkele opvallend mooie en sterke momenten. Het vertrek van de originele makers en enkele acteer- en scenariofouten doen de serie niet ten goede.

Vertrek van de originele makers

Binnen de categorie 'animatie' heeft 'Avatar: The Last Airbender' altijd al een speciaal plekje gehad in de harten van fans. De aankondiging van Netflix om een live-actionversie te maken van deze geliefde serie deed veel stof opwaaien onder de fans. Maar dit veranderde al snel in teleurstelling toen het nieuws uitkwam dat de oorspronkelijke makers, Michael Dante DiMartino en Bryan Konietzko, het project hadden verlaten wegens 'creatieve meningsverschillen'.

Acteerprestaties en dialogen schieten tekort

Ondanks dat de serie enkele sterke momenten kent, getuigen veel van de acteerprestaties helaas van een gebrek aan diepgang. De narratieve last van thema's als genocide, oorlog en totalitarisme lijkt te zwaar voor de meerderheid van de cast. Dialogen die eerder thuishoren op Disney Channel doen afbreuk aan wat een episch avontuur had kunnen zijn. De authenticiteit die de Aziatische en inheemse acteurs aan de serie geven kan helaas niet compenseren voor deze zwakheden.

Een ander heikel punt in de serie is de manier waarop bepaalde verhaalbogen worden behandeld. Meerdere cruciale plotpunten worden samengevoegd en overhaast doorlopen, wat leidt tot een gevoel van gemakzucht. Daarnaast wordt de komische bijdrage die Sokka in de originele serie leverde sterk gemist in deze versie. Dit maakt zijn personage eendimensionaal en minder aantrekkelijk voor het publiek.

Ondanks de teleurstellende elementen valt er toch iets te prijzen aan de serie. Zo zijn de opening en de tweede aflevering, 'Warriors', opvallend sterk. Ook het acteerwerk van Elizabeth Yu, die prinses Azula speelt, springt eruit. Haar meedogenloze en slinkse vertolking van deze vluchtige en strategische prinses is een van de meest indrukwekkende aspecten van de serie.

Verlies aan unieke en verfijnde elementen

Wat wellicht het meest in het oog springt, is het verlies aan unieke en verfijnde elementen die de originele animatieserie zo bijzonder maakten. En zonder de zorgvuldige begeleiding van DiMartino en Konietzko lijkt de live-actionversie van 'Avatar: The Last Airbender' meer een poging tot imitatie dan een succesvolle herinterpretatie van het originele meesterwerk.

2.5/5

Afbeelding: 'Avatar: The Last Airbender', TMDB