Recensie Netflix-serie 'Delicious in Dungeon'

KKees van den Berg 5 januari 2024 14:02

Netflix heeft stilletjes een nieuwe en unieke anime gelanceerd, gebaseerd op de populaire manga 'Delicious in Dungeon'. Deze serie brengt de klassieke elementen van 'Dungeons & Dragons' tot leven en voegt een unieke twist toe: overleven in een gevaarlijke dungeon door monsters te eten.

Overleven in een gevaarlijke dungeon

De nieuwe anime van Netflix 'Delicious in Dungeon' is gebaseerd op de gelijknamige manga van Ryōko Kui. De serie volgt een groep avonturiers die hun fortuin proberen te vergaren door een enorme dungeon (kerker) te verkennen. De avonturiers ontsnappen ternauwernood aan de klauwen van een dodelijke rode draak dankzij de heroïsche opoffering van de magiër Falin, die de groep veilig teleporteert terwijl ze zelf wordt verslonden door de draak. Nu wil haar broer en groepleider Laios terugkeren naar de dungeron om haar te redden.

Wat deze anime uniek maakt is de focus op de logistiek van avonturen. Omdat de groep haast heeft, hebben ze geen tijd om geld of voorraden voor hun reis te halen. Hun beste oplossing is om te leven van wat ze in de dungeon kunnen vinden - wat betekent dat ze de monsters die ze tegenkomen moeten eten. 'Delicious in Dungeon' laat personages dwingen meer te overwegen dan alleen welke coole moves ze zullen doen tijdens gevechten; nu moeten ze ook de kosten van wapens, reparaties en rekruteringskosten voor meer teamleden meenemen, zodat ze sterkere monsters kunnen bestrijden.

Het lijkt misschien saai om naar een fantasy serie te kijken die draait om de ruigste delen van overleven, maar dat is juist wat 'Delicious in Dungeon' fascinerend en ook nogal grappig maakt. De gevechtsscènes - waarvan er genoeg zijn - zijn spannend en dynamisch, en er is een werkelijk gevoel van gevaar. Dat gezegd hebbende, de echte angst komt niet van het verslagen worden door vleesetende planten of basilisken, maar van de honger, kou en uitputting. Dit verhoogt de inzet van de serie, omdat de avonturiers zeer voorzichtig zijn over wanneer ze zichzelf blootstellen aan gevaar, in plaats van roekeloos een kolossale vijand te lijf te gaan.

De dynamiek tussen de personages in 'Delicious in Dungeon' maakt het kijken naar de serie een genot. Laios, met zijn vastberaden maar enigszins dwaas karakter, Marcille's nerveuze en overbelaste houding, Chilchuck's voortdurende klachten over zijn moeilijke taken als dief, en Senshi's obsessie met koken brengen humor en levendigheid in hun donkere en gevaarlijke omgeving. Deze botsende persoonlijkheden zorgen voor een boeiende en humoristische kijkervaring.

Intrigerende opbouw van de wereld

'Delicious in Dungeon' heeft ook een mooie vormgegeven wereld, zelfs al in de eerste twee afleveringen. Hoewel we nog niet veel hebben gezien, begrijpen we dat dit een zorgvuldig vormgegeven wereld is waar alles logisch is en een uitleg heeft. Net als 'Dune' benadert deze anime de vormegeving vanuit een biologisch en ecologisch standpunt. Er zijn tientallen verschillende biomen in de dungeon die aanvoelen als bewoonde plaatsen met hun eigen lore en hun eigen ecologie. Vanwege de focus op eten geeft de anime details over de biologie van elk wezen, niet alleen in hoe je ze kookt, maar ook hoe ze overleven in hun biome, hoe ze worden beïnvloed door hun ecosysteem, en hoe ze op hun beurt de grotere wereld van de dungeon beïnvloeden.

Verrukkelijke fantasiegerechten

Maar het belangrijkste van alles is dat het eten er absoluut verrukkelijk uitziet. Dit is nog steeds een komedie-anime, met de meeste grappen die variëren tussen slapstick-gags over hoe walgelijk het misschien in eerste instantie lijkt om slijm te eten, of donkerdere humor over de gevaarlijke, en soms angstaanjagende realiteit van het leven in een fantasiewereld. Ironisch genoeg is het eten het enige dat de anime serieus neemt, met de recepten die op een gedetailleerde genoeg manier worden gepresenteerd om zelfs thuis klaar te kunnen maken...

Voor fans van anime, koken en avontuur is 'Delicious in Dungeon' nu te zien op Netflix (en voor andere mensen trouwens ook!). De serie is absoluut een traktatie voor zowel het oog als de smaakpapillen. En het beste van alles, Netflix voegt elke donderdag nieuwe afleveringen toe, waardoor je je nooit zult vervelen met dit smakelijke avontuur.

4/5

Afbeelding: 'Delicious in Dungeon', TMDB