Recensie: nieuwe muzikale Netflix-serie 'Champion'

KKees van den Berg 15 januari 2024 09:41

In de nieuwe Britse serie 'Champion' op Netflix zien we hoe Vita, de zus van rapster Bosco Champion haar eigen zangcarrière van de grond probeert te krijgen terwijl ze aanvankelijk fungeert als zijn ondersteunende kracht op de achtergrond. Het verhaal maakt deel uit van een groter familiedrama dat de traditionele rollen en verwachtingen binnen het eerste generatie Jamaicaans-Britse gezin aan het licht brengt.

Het eerste optreden van Bosco na de gevangenis

Het eerste optreden van Bosco na zijn gevangenisstraf is een succes, ondanks een duw- en trekpartij met een rapper genaamd Bulla (Corey Weekes) en ondanks dat zijn vader Beres (Ray Fearon) laat aankomt en hem bekritiseert voor zijn 'showgedrag' door zijn moeder Aria (Nadine Marshall) het podium op te roepen. Tijdens een feestje in Aria's achtertuin ter ere van Bosco's 25e verjaardag arriveert Bosco laat, tot ergernis van Vita, maar zij is blij als Bosco aankomt met zijn beste vriend Memet (Kerim Hassan) omdat zij en Memet al een tijdje een geheime relatie hebben.

Het feestje wordt onderbroken als een groep geüniformeerde politieagenten door de poort stormt en meldt dat er geluidsklachten zijn, een schending van Bosco's voorwaardelijke vrijlating. De agenten arresteren Bosco en Vita en Memet volgen de agenten naar het politiebureau. Vita belt Bosco's manager, die nogal onverschillig reageert op de situatie. Hierop neemt Vita het initiatief en vraagt feestgangers die de arrestatie hebben gefilmd om de video's te posten, wat resulteert in een snelle virale 'Free Bosco'-beweging.

Vita's zangtalent komt naar voren

Vita krijgt een telefoontje van Honey die zegt dat ze iets dringends te vertellen heeft. Honey blijkt in een opnamestudio te zijn met een kans voor hen beiden om achtergrondzang te doen op een track voor Bulla. Vita is in eerste instantie terughoudend, omdat ze denkt dat ze gelukkig is als een 'achter de schermen'-persoon, maar Honey dringt aan. Vita's zang is zo goed dat Bulla besluit alleen haar vocalen op de track te gebruiken, tot ongenoegen van Honey. Bulla's manager vertelt Vita dat hij van haar een ster wil maken.

Vita besluit haar eigen weg in te slaan

Vita maakt een punt en kondigt vastbesloten aan dat ze klaar is om haar eigen weg in te slaan. Ondanks de sterke traditionele genderrollen in Jamaicaanse families, zelfs in 2024, is Vita's kracht vanaf de eerste momenten van Bowens' optreden evident. Het is niet het soort persoon dat zich keer op keer laat kleineren, en hoewel ze van Bosco houdt, zal ze hem niet toestaan haar als vuil te blijven behandelen.

Maar moet je deze serie streamen of niet? Wij zeggen dat je deze serie serieus een kans moet geven. De eerste aflevering van Champion zit vol geweldige muziek en zet een meeslepend verhaal neer over een familie die is gebonden aan veel tradities die op de proef worden gesteld door een rivaliteit tussen broers en zussen.

3/5

Afbeelding: 'Champion', TMDB