Recensie 'Society of the snow'

RRoos Verhoeven 19 december 2023 17:44

De nieuwe bioscoopfilm 'Society of the Snow' is een nieuwe verfilming van de bekende vliegtuigcrash van een Uruguayaans rugbyteam en stelt de vraag hoeveel entertainment kan worden gehaald uit menselijk leed. Regisseur Bayona slaagt erin om de fysieke ellende te balanceren met intieme en spirituele passages.

In de film 'Society of the Snow' slaagt regisseur Bayona erin om een delicate balans te vinden tussen de gruwelijke realiteit van de vliegtuigcrash en intieme, spirituele momenten. Deze aanpak zorgt voor een unieke kijk op de historische gebeurtenis met nog steeds respect en reflectie.

In de aangrijpende film van J.A. Bayona, gebaseerd op het boek 'La sociedad de la nieve' van Pablo Vierci volgen we het waargebeurde verhaal van 45 jonge Uruguayaanse rugbyspelers. Hun vliegtuig stort in 1972 neer in de Andes, waardoor ze in extreme omstandigheden moeten overleven. Ondanks de bekendheid van dit verhaal door eerdere verfilmingen zoals "Alive" (1993) en "Stranded" (2007), slaagt Bayona erin een nieuwe dimensie te geven aan dit overlevingsdrama.

De film toont de intense strijd van de 29 overlevenden die 72 dagen in barre omstandigheden doorbrachten zoals het eten van vlees van overleden medepassagiers. Bayona, bekend van 'The Impossible', gebruikt weidse shots en intense sequenties om de grimmige realiteit van de overlevenden te benadrukken. De film combineert visuele en auditieve rustpunten met heftige actiescènes, waaronder sneeuwstormen en het neerstorten van het vliegtuig, ondersteund door een krachtig sound design.

Deze meeslepende ervaring wordt versterkt door de ethische en morele dilemma's waarmee de overlevenden worden geconfronteerd, waardoor de film niet alleen een verhaal van fysieke, maar ook van innerlijke strijd en menselijkheid wordt. Bayona's film is een intens en emotioneel portret van overleving en de impact van extreme omstandigheden op de menselijke geest.

Het tragische verhaal van de vliegtuigcrash van een Uruguayaans rugbyteam is al vaker verfilmd, maar 'Society of the Snow' onderscheidt zich door zijn respectvolle behandeling van de gebeurtenis. De film reflecteert op de menselijke ellende en stelt de vraag hoeveel entertainment eruit gehaald mag worden, een aspect dat in eerdere verfilmingen vaak over het hoofd werd gezien.