Recensie: 'Squid Game: The Challenge' op Netflix

DDavid Meijer 8 december 2023 14:35

'Squid Game: The Challenge' heeft kijkers op het puntje van hun stoel weten te houden, ondanks de kritiek en mogelijke juridische gevolgen. Het programma dat een satire is op de maatschappij en het kapitalisme heeft de wereld volledig in zijn greep.

Squid Game: Nauwkeurige weergave van kapitalisme

Het concept van Squid Game: The Challenge is een treffend, zij het ongemakkelijk, beeld van de maatschappij waarin we leven. Net als in andere 'last man standing'-series zoals The Apprentice en films zoals The Hunger Games, gaat de winnaar er uiteindelijk met alles vandoor. Het is een wrede satire op ons 'systeem', waarbij een kleine selectie winnaars en een veelvoud aan verliezers de natuurlijke orde lijkt te zijn.

Satirische lagen verloren in het spel

Squid Game: The Challenge heeft de satirische elementen van het oorspronkelijke drama verloren. Het spel is verworden tot precies datgene waar de oorspronkelijke dramaserie tegen in opstand kwam. Echter, ondanks de mogelijke bezorgdheid om het welzijn van de deelnemers, zorgt de onweerstaanbare aantrekkingskracht van de serie ervoor dat zelfs de meest gerechtvaardigde kritiek overstemd wordt.

Het opvallende aan Squid Game: The Challenge zijn de uitdagingen. De manier waarop leven en dood beslist worden door middel van kinderspelletjes, terwijl rijke mensen kijken en lachen, voelt als een scherp statement over de willekeur van succes en falen. Het is een argument tegen de bedrieglijke 'meritocratie' in een maatschappij waarin rijkdom ongecontroleerd mag bloeien. Soms voelt het zelfs verachtelijk.

Een opvallend kenmerk van de laatste fasen van Squid Game: The Challenge is dat er geen indicatie is dat de deelnemers overwegen om de prijzenpot te delen. Dit is fundamenteel voor de ethische basis van het programma. Het is onwaarschijnlijk dat deze gesprekken niet hebben plaatsgevonden; ze zijn simpelweg niet getoond. De munteenheid van deze serie is de sensatie van gevaar. Het idee van samenwerking past niet bij het spektakel.

Squid Game: Een guilty pleasure

Ondanks de kritiek en mogelijke juridische gevolgen die de serie boven het hoofd hangen is het kijken naar Squid Game: The Challenge een waar genot. Het programma heeft kijkers wereldwijd in zijn greep weten te houden. Maar het is wel een 'guilty pleasure'. We kijken toch met een gevoel van schuld en ongemak over de inhoud en de mogelijke gevolgen voor de deelnemers.

Afbeelding: 'Squid Game: The Challenge', TMDB