Recensie 'Tarot' (2024) - bovennatuurlijke horror stelt teleur

KKees van den Berg 9 mei 2024 10:22

Horrorfilm Tarot, een poging om de magie van de Final Destination franchise te recreëren, wordt gekenmerkt door middelmatige uitvoering en een gevoel van zinloosheid. Ondanks een paar goede momenten, slaagt de film er niet in om de aandacht van de kijker vast te houden.

Teleurstellende poging tot recreatie

De nieuwste toevoeging aan de horrorfilmwereld is 'Tarot', een film die hoopte op hetzelfde succes en de magie van de bekende 'Final Destination' franchise. Echter, in plaats van de kijker te boeien, slaagt de film er alleen maar in om teleurstelling te veroorzaken. Dit komt mede door het gebrek aan creativiteit in het plot, het uitblijven van echte schrikmomenten en de algehele middelmatige uitvoering.

Tarot is in principe gemaakt voor een jonger publiek en lijkt een kindvriendelijkere versie van horrorfilms te willen zijn. Echter, de filmmakers lijken de juiste balans in toon niet te kunnen vinden. De film is soms te griezelig, dan weer te belachelijk of te serieus, en voornamelijk te ongeloofwaardig. Dit maakt dat de film niet het gewenste effect bereikt en verwarrend kan overkomen bij de kijker.

Absurd en oninteressant plot

Het verhaal van Tarot draait om een groep vrienden die per ongeluk een mysterieuze set handgeschilderde tarotkaarten ontdekken en daardoor in een reeks van voorspelde sterfgevallen terechtkomen. Dit plotidee kan op zichzelf interessant zijn, maar de film benadert het op een zodanige manier dat het zowel absurd als oninteressant wordt. Voeg daar nog eens de niet overtuigende acteerprestaties aan toe en je hebt een recept voor een allesbehalve boeiende kijkervaring.

Zwakke horror-elementen

Een van de grootste tekortkomingen van Tarot is het gebrek aan kwalitatieve horror-elementen. De film zit vol met slecht uitgevoerde schrikmomenten en doodsscènes die totaal geen spanning oproepen. Bovendien zijn de plotlijnen vaak zo absurd dat ze de geloofwaardigheid van de film ondermijnen. Dit alles resulteert in een film die niet alleen teleurstelt, maar ook frustrerend kan zijn voor horrorliefhebbers.

2/5