Recensie 'The Beekeeper' met Jason Statham: een honingzoete actiefilm

KKees van den Berg 12 januari 2024 09:02

'The Beekeeper' geregisseerd door David Ayer en met Jason Statham in de hoofdrol is een unieke mix van serieuze actie en humor. De film, die zowel aspecten van een B-film als van een ware blockbuster bevat, biedt entertainment met een knipoog.

Combinatie van serieuze zaken en humor

De hoofdpersoon van 'The Beekeeper' is een oude, gepensioneerde man die als imker werkt en onderdak krijgt van een vrouw genaamd Eloise. Wanneer Eloise digitaal wordt opgelicht en zelfmoord pleegt na het verliezen van twee miljoen aan liefdadigheidsopbrengsten, besluit de imker wraak te nemen. Dit resulteert in een reeks van gebeurtenissen die de film zowel ernstig als humoristisch maakt. De film speelt met het concept van de traditionele actieheld en voegt er een humoristische draai aan toe waarbij de imker de hoofdrol speelt in zijn eigen wraakverhaal.

Kwalitatieve B-film dankzij goede regie

Onder de regie van David Ayer is 'The Beekeeper' een goed uitgevoerde B-film. Ayer heeft de film strak in beeld gebracht, met een soundtrack die de kijker niet constant probeert te sturen. De acteurs balanceren vakkundig op het randje van overacteren, zonder er ooit te ver overheen te gaan. De film is een visueel genot, makkelijk te volgen en komt professioneel over. Dit is een verdienste die niet veel B-films kunnen claimen.

Jason Statham, de hoofdrolspeler en coproducent van 'The Beekeeper', neemt zijn rol misschien net iets te serieus, maar zijn uitdrukkingsloosheid voegt een uniek element toe aan zijn personage. Ondanks het ontbreken van de traditionele oneliners, levert Statham een bijna perfecte prestatie. Zijn personage blijft ongeschonden in de meeste gevechten, wat enigszins ongeloofwaardig kan overkomen, maar het past in de context van deze actievolle comedy.

Verademing tussen geforceerde blockbusters

'The Beekeeper' onderscheidt zich van de traditionele blockbusters. Hoewel het met een budget van meer dan honderd miljoen dollar geen goedkope film is, onderscheidt het zich door zijn unieke mix van actie en humor. De film is een verademing voor wie houdt van luchtige actiefilms met een knipoog. De humoristische inslag tempert de verwachtingen en maakt de film tot een genot om naar te kijken.

The Beekeeper is nu te zien in de Nederlandse bioscoop.

3.5/5

Afbeelding: 'The Beekeeper', TMDB