Recensie ‘Tótem’: Een meesterwerk in Mexicaanse cinema

DDavid Meijer 30 januari 2024 10:22

‘Tótem’, Mexico's inzending voor de Oscars van dit jaar, is een indringend drama dat de viering van het leven in de schaduw van de naderende dood portretteert. Het verhaal dat zich afspeelt rond een verjaardagsfeestje voor een terminaal zieke vader, balanceert meesterlijk tussen vreugde en verdriet en biedt een diepgaand inzicht in familiedynamiek.

Een uniek familieverhaal

In het hart van 'Tótem' bevindt zich een uniek familieverhaal. Vanaf de eerste scènes, waarin we moeder Lucia en haar dochter Sol zien grappen in een openbaar toilet, wordt de toon gezet voor een film die de alledaagse vreugdes en verdrietigheden van het leven onderzoekt. Hoewel ze op weg zijn naar een droevige gelegenheid - een verjaardagsfeestje voor Sol's terminaal zieke vader - is er nog steeds ruimte voor lach en plezier tussen de twee.

In deze zware tijden probeert de familie vast te houden aan vreugdevolle momenten en organiseren ze een verjaardagsfeestje voor de terminaal zieke Tona. Iedereen van de deeltijd verpleegster tot Sol's opa is zich bewust van de onvermijdelijke naderende dood, maar ze proberen toch de sfeer luchtig en vreugdevol te houden. Het is een krachtig beeld van hoe mensen proberen om te gaan met de realiteit van sterfelijkheid.

Het evenwicht tussen leven en dood

Ondanks het zware onderwerp - de naderende dood van een geliefde - is 'Tótem' een film die overloopt van het leven. Regisseur Lily Avilés slaagt erin om een evenwicht te vinden tussen de somberheid van de naderende dood en de viering van het leven. Dit delicate evenwicht voorkomt dat de film bezwijkt onder zijn eigen gewicht en zorgt ervoor dat verdriet nooit volledig de overhand krijgt. In plaats daarvan viert de film de levensvreugde, zelfs in het aangezicht van de dood.

Door de ogen van een kind

'Tótem' wordt voornamelijk verteld vanuit het perspectief van het jonge meisje Sol, wiens observaties van de gebeurtenissen en de interacties met andere personages centraal staan in de film. Door de ogen van Sol zien we een levendige schets van een familie die worstelt met de naderende dood van een geliefde. Ondanks de zware omstandigheden blijft Sol nieuwsgierig en optimistisch, wat de film een onverwachte lichtheid en hoop geeft.