'Inside Out 2' (2024) Recensie

KKees van den Berg 15 juni 2024 17:35

In Inside Out 2 stapt hoofdpersonage Riley, nu ingesproken door Kensington Tallman, in de complexe wereld van de puberteit met nieuwe emoties als Angst (Maya Hawke), Afgunst (Ayo Edebiri), Verveling (Adèle Exarchopoulos) en Schaamte (Paul Walter Hauser).

Riley's complexe reis naar de volwassenheid

In Inside Out 2 maken we kennis met een ouder wordende Riley, die wordt geconfronteerd met de uitdagingen en complexiteiten van de puberteit. Nieuwe emoties zoals Angst, Afgunst, Verveling en Schaamte komen naar voren en beginnen haar denken en gedrag te beïnvloeden. Deze nieuwe emoties proberen een nieuwe Riley te vormen die zich kan weren in het middelbare schoolleven.

Voortzetting van de emotionele reis

Inside Out 2 kiest voor een voortzetting en volwassenwording van de emotionele reis, in plaats van zijn voorganger te slim af te willen zijn. De film laat zien dat onze emotionele ontwikkeling een voortdurende reis is, die met elke nieuwe levensfase blijft evolueren en groeien.

Angst speelt een cruciale rol in deze sequel. Ondanks dat ze wordt afgeschilderd als een min of meer misleide antiheldin die zichzelf continu in problemen brengt, is Angst net zo belangrijk als Vreugde in deze film. Haar aanwezigheid werpt licht op belangrijke aspecten van de menselijke ervaring, zoals de noodzaak om te leren leven met onze angsten en onzekerheden.

Leren onze emoties te beheersen

Inside Out 2 gaat over het leren beheersen van je emoties, en vooral over het weten wanneer te sturen en wanneer los te laten. Dit is een belangrijke boodschap voor zowel kinderen als volwassenen. De film wijst op de essentiële rol van emoties in ons leven, maar benadrukt ook het belang van het hebben van controle over deze emoties, en niet door hen gecontroleerd te worden.

Inside Out 2 is mogelijk de beste film van Pixar sinds Coco, en de beste vervolgfilm sinds Toy Story 3. Het biedt een verfrissend perspectief op de complexiteit van menselijke emoties en navigeert behendig door de uitdagingen van de puberteit, waardoor een boeiend en emotioneel rijk verhaal ontstaat.

8.5/10

Afbeelding: 'Inside Out 2', TMDB