Recensie Netflix-serie 'Ripley'

DDavid Meijer 9 april 2024 12:01

'Ripley', de Netflix-serie van Steven Zaillian, met Andrew Scott in de hoofdrol, neemt de kijker mee naar een wereld van bedrog, moord en verwarring.

'Ripley' is een unieke serie op Netflix

'Ripley' is onderscheidend van bijna alles op Netflix. Het is opgenomen in zwart en wit en is misschien wel de meest opwindende nieuwe show op het platform in 2024. Andrew Scott schittert als Tom Ripley, een liefdevolle en ondeugende oplichter, in deze serie geschreven en geregisseerd door Steven Zaillian. Er is een uniek gevoel van spanning dat kan worden gedestilleerd uit een prachtige scène uit aflevering 3, 'Sommerso', waarin een brute en mooie daad van een man zonder grenzen wordt uitgebeeld.

Het verhaal begint in Atrani, Italië, waar Ripley tijd doorbrengt met Dickie Greenleaf (Johnny Flynn). Opgestuurd door de ouders van Dickie om hun zoon terug naar New York te brengen, heeft Ripley geen plannen om terug te keren. Ripley onthult zijn plan aan Dickie, die Ripley uiteindelijk uitnodigt om bij hem te blijven. Hoewel Dickie in eerste instantie een band opbouwt met Ripley vanwege de absurditeit van Ripley's aanwezigheid in zijn geadopteerde vaderland, wordt hij het constante gezelschap van Ripley zat.

Een scène met een boottrip is bijzonder indrukwekkend om verschillende redenen. Het angst-opwekkende, climax-verhaal en de sublieme cinematografie maken het tot een scène die je zou verwachten in een gedurfde arthouse-film, niet in een Netflix-serie. De overgang van Ripley van een verdachte oplichter naar een rasechte sociopaat maakt de scène des te onvergetelijker.

Andrew Scott: Een meesterlijke vertolking

Andrew Scott schittert in deze rol en deze scène toont precies waarom. Hij weet de kou van Ripley perfect vast te leggen, ogenschijnlijk onaangedaan, alsof hij niet net zijn beste vriend heeft vermoord. Scott's fysieke uitstraling is verontrustend; zijn ogen flikkeren zonder berouw, zijn lichaam stijf. Deze charmante man is niet langer charmant: dit is een koudbloedige moordenaar, en misschien is hij dat altijd al geweest.

Aflevering 3 is een belangrijk keerpunt in de serie. Het verandert ons beeld van Ripley volledig en toont tegelijkertijd hoe dreigend hij werkelijk is. Alle vorige ideeën over Ripley worden uitgedaagd en we ontdekken dat hij een enorme bedreiging vormt. Dit alles zonder ook maar een woord te zeggen, een techniek waar andere shows alleen maar van kunnen dromen.

Afbeelding: 'RIPLEY', TMDB