Recensie ‘Civil War’ (Alex Garland, 2024)

RRoos Verhoeven 14 april 2024 13:33

Alex Garlands nieuwste film 'Civil War' biedt een spannende kijk op een dystopische toekomst van de VS, maar het politieke bericht blijft onduidelijk. Hoewel de film vakkundig spanning opbouwt, laat het de kijker met meer vragen dan antwoorden achter.

Verwarrend verhaal van 'Civil War'

'Civil War' is een film die niet gemakkelijk te doorgronden is. Het is moeilijk voor te stellen dat Californië en Texas, twee staten met zeer uiteenlopende opvattingen, zich gezamenlijk zouden afscheiden. Het lijkt erop dat de regisseur Alex Garland meer geïnteresseerd is in het creëren van een spannende film dan in het overbrengen van een duidelijk politiek bericht. Dit maakt de film intrigerender, maar ook verwarrender.

Het verhaal van 'Civil War' draait om vier journalisten die een gevaarlijke reis ondernemen van New York naar Washington D.C. waar de president zich schuilhoudt. Deze groep bestaat uit de doorgewinterde oorlogsfotograaf Lee (gespeeld door Kirsten Dunst), verslaggever Joel (Wagner Moura), een beginnende fotojournalist en een ervaren veteraan. Hun reis, te midden van een burgeroorlog, vormt de rode draad van de film.

Politieke spanningen in 'Civil War'

De release van 'Civil War' komt op een moment waarop de politieke spanningen in Amerika hoog zijn. De titel en het onderwerp van de film zijn provocerend en verontrustend, maar de plot negeert elke achtergrondinformatie die deze aspecten zou kunnen verdiepen. Dit zorgt voor een film die voelbaar is maar niet lang blijft hangen.

Ondanks de politieke ondertoon is 'Civil War' vooral een film die de kijker op het puntje van zijn stoel houdt door zijn grimmige sfeer en spannende momenten. Eén van de meest opvallende scènes is een confrontatie met willekeurige soldaten, waarbij één van de personages de journalisten vraagt 'wat voor soort Amerikaan' ze zijn. De film vermijdt echter een duidelijke politieke boodschap.

'Civil War': een gemiste kans

Hoewel 'Civil War' een aangrijpend beeld schetst van een burgeroorlog op Amerikaanse bodem, wordt er weinig aandacht besteed aan de achtergronden en oorzaken van deze oorlog. Dit voelt als een gemiste kans. De film lijkt meer een soort horrorfilm dan een politiek statement, en laat de kijker achter met vele onbeantwoorde vragen.

3.5/5

Afbeelding: 'Civil War', TMDB