Recensie Netflix-serie 'Baby Reindeer'

KKees van den Berg 11 april 2024 19:02

De Netflix serie 'Baby Reindeer', gebaseerd op Richard Gadd's bekroonde monoloog, vertelt het angstaanjagende verhaal van zijn ervaring met stalker Martha. Via zeven episodes neemt de serie kijkers mee in een afdaling naar obsessie en zelfdestructie.

Het beklemmende verhaal van een stalker

Baby Reindeer is een aanpassing van Richard Gadd's bejubelde one-man show, waarin hij het huiveringwekkende verhaal van zijn ervaring met een stalkende vrouw genaamd Martha deelt. Ze ontmoet hem in de pub waar hij werkt en begint hem onophoudelijk e-mails te sturen - soms coherent, soms niet, elke nacht. Het wordt al snel duidelijk dat Martha geen iPhone heeft, ondanks de afsluiting 'verzonden vanaf mijn iPhone' onder aan haar berichten. De serie toont op angstaanjagende wijze hoe Martha's obsessieve gedrag en Richard's zelfdestructieve reacties leiden tot een neerwaartse spiraal van pijn en wanhoop.

Meer dan alleen een horrorverhaal

Baby Reindeer is niet alleen een horrorverhaal, maar toont ook de morele complexiteit van de situatie. De serie behandelt een reeks moeilijke thema's, waaronder schaamte, wreedheid, zelfhaat, geestesziekte, verantwoordelijkheid, eenzaamheid, het politionele behandeling van stalking, verlangen, harddrugs, hoop en wanhoop. Hierdoor worden kijkers gedwongen om ongemakkelijke vragen te stellen en moeilijke thema's onder ogen te zien.

Ondanks het zware en vaak verontrustende karakter van de serie, weet Baby Reindeer de kijkers te boeien met zijn originaliteit en onvergetelijkheid. De vierde aflevering, waarin we meer leren over de geestestoestand van Donny, is een van de meest verontrustende en schokkende televisieafleveringen in lange tijd. Het is echter ook van groot belang dat het vertegenwoordigd, onderzocht en verkend wordt op het scherm, hoe verontrustend de inhoud ook moge zijn.